
De on-strategische ondernemer

Als je vraagt: is het goed om een strategische ondernemer te zijn, krijg je in 80% van de gevallen een positief antwoord. Natuurlijk, want eigenlijk geven we antwoord op de tegenovergestelde vraag: is het goed om een ondernemer te zijn zonder strategie – een on-strategische ondernemer? Nee, denken we dan bijna allemaal, natuurlijk niet, het is toch veel beter als je goed nadenkt over je strategie en die vervolgens stapje voor stapje uitvoert?
Het rare is: we vinden het allemaal goed om een strategie te hebben (en slecht om geen strategie te hebben), maar in de praktijk gebeurt dat maar heel weinig. Ik ken maar heel weinig ondernemers die gestart zijn met een uitgewerkte strategie. De meeste ondernemers zijn “gewoon begonnen” omdat ze dachten dat ze ergens iets hadden gevonden waar ze geld mee konden verdienen. Of dat ze leuk vonden om te doen!
Ik vraag bijna altijd aan ondernemers, hoe ben je gestart? In de meeste gevallen krijg ik dan niet te horen: “nou, ik heb eerst eens een paar maanden goed over de strategie nagedacht, een zorgvuldig businessplan in elkaar gezet, de must-do’s bepaalt”.
In de meeste gevallen krijg ik wel als antwoord: “ik deed een bepaald soort werk, dacht: dat kan ik beter, en ik ben gewoon begonnen dat te doen.” Ook hoor ik vaak: “ik kreeg een inval, geloofde er in, en was er gewoon van overtuigd dat het moest lukken.”
We zijn bijna allemaal begonnen omdat we ergens in geloofden. Geloofden in die ene unieke competentie die wij hadden – en anderen niet. En vervolgens zijn we toen zonder veel voorbereiding en zonder veel strategie begonnen om de dingen gewoon maar te doen, om naar het succes waarin we geloofden toe te werken.
Vaak weet je als ondernemer intuïtief, exact wat je wilt en weet je ook precies wat succes zal hebben en wat niet. En vaak ben je dan ook veel sneller dan de concurrenten.
Toen ik zelf bijvoorbeeld een paar jaar geleden voor Heineken verantwoordelijk was voor de start van de Heineken operaties in Wit-Rusland, wist ik letterlijk binnen 5 minuten intuïtief waar we naar toe moesten met de brands en hoe we de brand portfolio moesten samenstellen. Na anderhalf jaar consulting en felle discussies met interne en externe adviseurs (die natuurlijk vonden dat ze alles beter wisten, want dat was hun baan), kwam uiteindelijk vrijwel identiek de brand portfolio tot stand die ik voor ogen had – en die trouwens ook groot succes had toen die brands eindelijk allemaal op de planken stonden. Prima natuurlijk om een idee te testen, maar als het betekent dat je anderhalf jaar dan maar niets doet? Of elkaar afmat met spreadsheets?
Ik ken een jonge ondernemer die met een goed idee, en een opvouwbare stand “gewoon” naar China afreisde om daar op beurzen zijn goede idee aan de man te brengen. Een soort eenentwintigste-eeuwse marskramer. Hij heeft nu een bedrijf dat de hele wereld omspant, én een van de snelst groeiende hightech bedrijven van Nederland is. Kijk maar eens op: www.eleanor-wine.com.
Het verhaal van dit succes is niet: stap voor stap een van te voren in details uitgewerkte strategie uit te voeren, maar gewoon beginnen, geloven, oren en ogen open houden, slim zijn, en dus ook: aanpassingen durven uit te voeren. Maar tegelijkertijd wél vasthouden aan jouw competentie. Aan de kennis en kunde die jou uniek maakt.
Daarop inzetten is de beste strategie.
Ga er voor!